söndag 14 april 2019

Vårkänslor!

Ja, nu väntar man verkligen på lite värme. De har ju lovat att värmen är på väg? Hoppas på en fin påsk och inget mera bakslag på våren.
Jag har verkligen varit flitig i vävstolen på nya året, försökt sitta ett par timmar varje dag. Kerstin, min svägerska, hjälpte mig att sätta upp 40 m varp när vi kom hem från Göteborg och nu har jag börjat på tredje mattan. Klippte ur fyra mattor innan nya varpen kom på.  Är så glad att ha Kerstin som hjälper mig. Det har varit mycket annat runt omkring också. Vi skall åka till Göteborg snart igen och Lars-Erik fyller 75 år 1:a maj. Han har fått en ny lins i ögat och vi skall till Mora las. två dagar i följd i början på maj.
Det har också varit mycket bakning både på beställning och för eget bruk. Vid Kristi Him. blir det  hantverksmässa på Knotgården som vanligt.
Slöjdarna har sin försäljning även denna sommar i Tällberg. Hoppas även på Visir under midsommar men det brukar vi inte veta förrän i slutet av maj.


Mina frön och plantor växer bra. Värsta jobbet är att sätta isär allt.  


 Det är mycket jobb med att tvätta gamla kläder, klippa sönder och stryka alla lappar innan man kan klippa trasor av det. 

Det har blivit mycket trasor klippta i vinter. Så bra att bara kunna välja det man behöver.  

Jag har stickat mycket vantar i grått/svart och vitt ullgarn. Tar reda på restagarner till kanten och sedan tovar jag vantarna i tvättmaskinen på 40 gr. Blir så mjuka och tjocka fast det är två trådigt ullgarn. Jobbigt bara att fästa alla trådar när man stickar randigt.  

Så här ser min väv ut idag. Mattan heter lingonröda tuvor, det blir tre lika mattor, två är klara och är på rullen. Skall klippa ner när den tredje mattan är färdig. 

Den här fina påskbuketten fick jag förra söndagen. Vill önska alla mina läsare en riktigt 
GLAD PÅSK, med den! 

Gjorde två mandeltårtor....... 

 ...och två smörgåstårtor!


Avslutar med fina blåa mattor med svart varp. Lite inspiration som jag  hittat på nätet. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar